Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een lijst met veelgestelde vragen over de mantelzorgwaardering.
Klik op de vraag om het antwoord te lezen. Door nog een keer op de vraag te klikken sluit deze weer.

1. Wat is de mantelzorgwaardering?

Mantelzorgers zijn belangrijk voor de zorgvrager en voor de samenleving. De gemeente Apeldoorn wil mantelzorgers daarom bedanken met de Mantelzorgwaardering. Mantelzorgers hebben in 2025 de keuze tussen een Stadspas Apeldoorn met een tegoed van €50 of twee kaartjes voor één van de geselecteerde musicals in theater Orpheus.

2. Wanneer ben je mantelzorger?

Je bent mantelzorger als je langdurig en onbetaald voor iemand zorgt. De zorg duurt langer dan drie maanden en/of wordt meer dan 8 uur per week verleend. Het gaat altijd om iemand waarmee je een persoonlijke relatie hebt. Bijvoorbeeld je partner, kind, ouder of vriend(in).

3. Ik ben geen mantelzorger. Waarom heb ik een brief van de gemeente ontvangen?

De gemeente Apeldoorn heeft geen gegevens van mantelzorgers. Je ontvangt ondersteuning van de gemeente vanuit de Wmo. Daarom is de kans groot dat je een mantelzorger hebt of kent. We proberen zoveel mogelijk mantelzorgers te bereiken. Daarom heb je de brief ontvangen; deze kan je delen met je mantelzorger of met een mantelzorger die je kent (en die zorgt voor iemand die in Apeldoorn woont). Heb je of ken je geen mantelzorger, dan hoef je niks met de brief te doen.

4. Ik ben mantelzorger, maar ik woon niet in Apeldoorn. Kan ik dan de waardering aanvragen?

Ja, dat kan als degene voor wie je zorgt maar in de gemeente Apeldoorn woont.

5. Ik woon in Apeldoorn en ik zorg voor iemand die in een andere gemeente woont. Kan ik dan de waardering aanvragen?

Nee, helaas kom je dan niet in aanmerking voor de Apeldoornse mantelzorgwaardering. Misschien heeft de gemeente, waar degene voor wie je zorgt woonachtig is, zelf een mantelzorgwaarderingsregeling waar je wel voor in aanmerking komt. We raden je aan contact op te nemen met deze gemeente.

6. Ik zorg voor meerdere personen, kan ik dan ook meerdere waarderingen aanvragen?

Nee, elke mantelzorger komt in aanmerking voor één waardering.

7. Ik heb geen internet of ben niet zo digitaal vaardig. Hoe kan ik dan toch de mantelzorgwaardering aanvragen?

Je kan tot en met 30 november 2025 contact opnemen via telefoonnummer: 055 576 79 98. Spreek je naam en telefoonnummer in. Je wordt vervolgens op een later tijdstip teruggebeld door een medewerker van Stichting de Kap. Het kan zijn dat dit een paar dagen duurt. Hij/zij helpt je persoonlijk met de aanvraag. Houd, als je die hebt, de Stadspas bij de hand.
Iedereen die, uiterlijk 30 november 2025, zijn naam en telefoonnummer heeft ingesproken wordt in ieder geval geholpen.

8. Waarom krijg ik een antwoordapparaat als ik 055 576 79 98 bel?

Er zijn veel mantelzorgers die de waardering aanvragen. We moeten dus veel aanvragen verwerken. Daarnaast zijn er ook veel mensen die bellen met een vraag. Om iedereen met een vraag goed te kunnen helpen, zorgt een belteam ervoor dat iedereen die naam en telefoonnummer inspreekt op het antwoordapparaat wordt teruggebeld en persoonlijk wordt geholpen. Afhankelijk van de drukte kan het terugbellen wat langer duren dan verwacht. We hopen hiervoor op je begrip.

9. Wanneer ontvang ik de mantelzorgwaardering?

Als je in aanmerking komt voor de mantelzorgwaardering, krijg je in de eerste week van december een Stadspas Apeldoorn met daarop je mantelzorgwaardering, thuisgestuurd. Heb je al een Stadspas dan wordt het bedrag op die pas bijgestort.

Heb je gekozen voor de musicalkaartjes dan worden deze in de vorm van een digitale voucher aan je Stadspas gekoppeld. Ga je naar de musical neem je Stadspas dan mee. Deze wordt in Orpheus gescand, de gekoppelde voucher is het toegangsbewijs.

Wanneer tijdens de aanvraag onjuiste gegevens worden ingevuld kan de uitkering van je mantelzorgwaardering vertraging oplopen. Let dus goed op dat pasnummers en tenaamstelling overeenkomen als je al een pas hebt.

10. De Stadspas? Wat is dat?

De Stadspas is er voor een aantal regelingen van de gemeente waaronder ook de mantelzorgwaardering.
De Stadspas kan je gebruiken bij winkels, verenigingen en organisaties die meedoen. Daar kan je met de pas betalen of korting krijgen.
Het is niet nodig om geld op de pas te hebben om in aanmerking te komen voor de verschillende kortingsacties.

De aanmaak en uitgifte van de Stadspassen wordt uitgevoerd door Loyaltygroup BV. Heb je een vraag die over de Stadspas gaat of krijg je een foutmelding in het aanvraagformulier neem dan contact op met Loyaltygroup BV tel: 0320 411 356 of stuur een e-mail naar helpdesk@loyaltygroup.nl

Meer informatie over de Stadspas staat op de website: https://stadspas.apeldoorn.nl/

11. Ik heb al een Stadspas, krijg ik er nu nog één?

Nee, als je al een Stadspas hebt, dan wordt je mantelzorgwaardering na verwerking en goedkeuring van de aanvraag op de pas gestort.  Let op! Je moet de mantelzorgwaardering wel aanvragen via de website van de Kap.

12. Kan ik de Stadspas gelijk gebruiken?

Vraag je voor de eerste keer de mantelzorgwaardering aan dan krijg je een Stadspas thuisgestuurd. De pas is uit veiligheid nog geblokkeerd. De informatie en code om deze pas te activeren ontvang je in een aparte brief. Let op! Voor activatie van de Stadspas heb je een geldig e-mailadres nodig.
Na het activeren kan je de Stadspas direct gebruiken.

Als het tegoed op een bestaande Stadspas is gestort kan je dit tegoed direct gebruiken.

Let op: Het tegoed is van 1 december 2025 tot 1 december 2026 geldig. Hierna verloopt het tegoed.

13. Ik ben mijn Stadspas kwijt. Kan ik een nieuwe Stadspas aanvragen?

Je kan inloggen op je account van de Stadspas om een vervangende pas aan te vragen. De kosten hiervoor zijn €5,-. Inloggen doe je hier https://stadspas.apeldoorn.nl

14. Kan ik mijn keuze nog wijzigen: Orpheus of de Stadspas?

Je maakt bij het aanvragen in stap 4 van het formulier zelf de keuze voor de Stadspas of de musicalkaartjes. Deze keuze is na het indienen van de aanvraag niet meer te veranderen.

  • Kies je voor de €50 op de Stadspas dan kan je geen aanspraak maken op de twee toegangskaarten voor een geselecteerde musical in Orpheus
  • Kies je voor de kaartjes van Orpheus dan kan je geen aanspraak maken op het tegoed van €50 op de Stadspas.
  • Je krijgt altijd 2 kaartjes voor dezelfde musical op dezelfde datum.
  • Wisselen van musical of data is NIET mogelijk.
  • De kaartjes zijn niet overdraagbaar. Je kan alleen zelf met een introducé gebruik maken van de kaartjes. De kaartjes zijn gekoppeld aan jouw Stadspas. Dit wordt bij aanvang van de voorstelling ook gecontroleerd.

Als je uiteindelijk, om wat voor reden dan ook, niet naar de voorstelling van jouw keuze kan komen de kaartjes dus te vervallen.

15. Waarom moet ik mijn aanvraag doen bij Stichting de Kap en niet bij de gemeente Apeldoorn?

Stichting de Kap krijgt subsidie van de gemeente Apeldoorn voor de ondersteuning van mantelzorgers.
Het past daarom goed binnen de taken van de Kap om, namens de gemeente, de Regeling Waardering Mantelzorgers uit te voeren. Dat betekent dat stichting de Kap de aanvragen verzamelt en vragen over de mantelzorgwaardering beantwoordt.

16. Moet ik me inschrijven als mantelzorger bij Stichting de Kap om de waardering te krijgen?

Inschrijven is niet nodig maar misschien wel aan te bevelen. Iedere mantelzorger die bij de Kap staat ingeschreven, ontvangt automatisch namelijk alle informatie rondom de mantelzorgwaardering en andere mantelzorgzaken. Inschrijven is gratis en er zijn geen verplichtingen.

Let op! Een inschrijving bij Stichting de Kap betekent niet dat je automatisch de waardering ontvangt. Je moet deze nog steeds ieder jaar opnieuw zelf aanvragen.

17. In Apeldoorn is de waardering een geldbedrag van 50 euro. In een andere gemeente krijgen mantelzorgers een ander bedrag. Hoe kan dit?

Iedere gemeente mag zelf invulling geven aan de waarderingsregeling voor mantelzorgers. Daarom bestaan er verschillen tussen gemeenten. In Apeldoorn kiezen we voor dit bedrag omdat we dan genoeg geld hebben om elke mantelzorger een waardering te geven.

18. Ik heb een uitkering, moet ik de mantelzorgwaardering als inkomsten opgeven?

Nee, de mantelzorgwaardering hoef je niet op te geven en je wordt met de mantelzorgwaardering ook niet gekort op je uitkering.

19. Ik heb nog een vraag over de mantelzorgwaardering?

Staat je vraag niet tussen deze lijst van veelgestelde vragen? Stuur een e-mail met je vraag naar mzw@dekap.nl. 

20. Heb je vragen over je mantelzorgsituatie en kan je daarbij ondersteuning gebruiken?

Je kan kosteloos terecht bij de Kap voor informatie, advies en ondersteuning.
Via h.veen@dekap.nl of 055 5295520 kan je de mantelzorg gerelateerde vraag stellen.

Kijk hier om te zien wat Stichting de Kap voor u als mantelzorger kan betekenen.

Heb je geen specifieke mantelzorgvraag maar een vraag over geld, werk, ontmoeten, opvoeden of andere uitdagingen in het dagelijkse leven? Dan kan je terecht bij Samen055.

https://www.samen055.nl/ of 055 5801140